Extraljus LED och Xenon

Jag har länge arbetat i samma by som jag bor i och trivts fantastiskt bra på mitt jobb. Men nu under pandemin så ville livet annorlunda. Jag förlorade mitt arbete och var tvungen att söka nytt. Ni som har sökt arbete när du går på a-kassa vet att man måste söka en massa jobb och även de som inte ligger i din kommun. Jag fick ett jobb sex mil hemifrån med dåliga vägar och utan viltstängsel, redan första veckan höll jag på att krocka med ett rådjur. Jag förstod ganska snabbt att jag måste fixa extraljus, LED och Xenon, för att kunna se när jag kör till och från jobbet. Eftersom jag inte är så där väldigt intresserad eller händig när det gäller bilar så har jag haft lite problem med att hitta extraljus jag vill ha och tror är bra. Det finns ju lite att välja mellan, men det jag har lyckats googla mig fram till är att det antingen ska vara LED eller Xenon. Nu gäller det bara att bena isär dessa två för att se vilket som passar mig bäst.

LED extraljus

Efter att ha läst tester och även i diskussionsgrupper har jag förstått att priset och kvaliteten inte alltid hänger ihop. De flesta extraljus ser ju likadan ut och är svåra att skilja på. Jag har också förstått att enligt den senaste trenden är LED extraljus på framfart. Det blir mer och mer populärt att köpa LED för att lamporna har lång hållbarhet. Men jämförelsevis med Xenon har de inte lika lång räckvidd.

Xenon extraljus

Xenon extraljus däremot har riktigt bra räckvidd och verkar vara favoriten hos många yrkeschaufförer, men det är klart, det är ju inte chaufförerna som betalar för lamporna när de går sönder, för priset matchar verkligen inte priset för en LED extraljus då Xenon extraljus är väldigt dyra.

Men även om jag har läst mig till att Xenon skulle vara ”bäst” på långt håll så lutar det mer mot LED som är ett billigare alternativ och som jag inte behöver byta så ofta.